torsdag 27 januari 2011

Die Katzen =)

Ja, jag följde inte riktigt med på tyskalektionerna i skolan, kanske märks på bloggrubriken =) Men ni fattar vad det handlar om iaf =) Det är inte alla som vet, men vi har faktiskt två katter oxå, Artemis och Kisse. Artemis är en blandning mellan vanlig huskatt och Helig Birma, hennes pappa är renrasig Birma. Tyvärr så kan man inte se det i henne. Hon fick hennes mammas utseende, men har under magen lite längre hår, liknande Birman. Men till beteende är hon inte en helt vanlig katt, hon är speciell. Hon ar en jättemysig katt som gärna kommer och lägger sig under täcket, tryck mot mig och myser. Hon väljer oxå sina människor väl. Jag tror att det tog två år från det att jag började med Joel innan hon gick till han när han ropade på henne, tidigare var det bara jag. Mattes flicka =) Hon är nu 7 år och frisk och kry. I somras hade vi lite problem med hennes vikt, hon blev väldigt mager helt plötsligt. Jag avmaskade henne, men det var inte det. Jag började ge henne whiskas mjukmat och då började hon gå upp i vikt, nu mår hon bättre och har alltid även mjukmat i skålen. Den andra katten, Kisse (han hette Gizmo från början med det var helt enkelt lättare att bara kalla honom för Kisse), är faktiskt Artemis son. Pappan är en helsvart katt som vi tidigare hade och det hann bli kattungar innan vi kastrerade honom. Kisse däremot, han ser faktiskt ut som en Helig Birma, trots att han endast är 25% Birma. Han är inte långhårig, men har Birmans tecken och färg. Och, blåa ögon. Det var endast tack vare hans ögon som han fick stanna hos oss, vi skulle egentligen inte ha någon mer katt. Men Joel blev förälskad  hans ögon =) Han är inte heller som alla andra katter. Han dricker exempelvis inte vatten från sin skål. Om man själv däremot tar ett glas vatten kommer han upphoppande och dricker ur glaset. Han dricker även ur en rinnande kran, men inte från skålen. Det spelar ingen roll om det är alldeles nytt vatten i skålen, han dricker det inte. Märkligt, jag vet. Det är tydligen något som många renrasiga katter har gemensamt, att gärna dricka vatten ur kranen. Kisse är 4,5 år. Båda katterna är utekatter, men bara på sommaren. På vintern blir det ju kallt om fötterna, så dom går då inte alls ut. Kisse leker mycket och gärna med Zelda, som inte riktigt har bestämmt sig för om han är farlig eller inte. Hon är inte direkt rädd för han, men hon har lärt sig att hans slag på näsan kan göra ont. Hon busar gärna, men håller sitt avstånd =) Jaja, nu blev det mycket. Slänger in lite bilder på mina katzen =)

Artemis

Kisse (Gizmo)


 Artemis med hennes ungar. Hon fick bara tre. Kisse var den enda som blev vit. Dåliga bilder, jag vet. Min gamla, gamla kamera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar