måndag 31 januari 2011

Zelda, draghund? Nej då.

Ja, i fredags kom jag på att jag faktiskt har en spark stående hos morsan så jag for och köpte en dragsele åt Zelda och tänke: "Ja, nu minsann ska hon få dra". När vi går i koppel på promenader drar hon alltid extremt mycket så jag tänkte att det här kommer att passa henne alldeles utmärkt. Men, ack så fel jag hade. Första biten drog hon endast åt höger eller vänster, inget framåt. Ni förstår hur dragselen far då. Sen försökte jag få henne att gå framför sparken och dra. Men då kollade hon bara upp på mig som att "Ja, men matte du har ju sagt att jag inte får dra. Det är ju såhär hundar SKA göra". Suck. Ja, hon travade så jävla fint vid mina fötter när vi sparkade vidare. Inte hade jag behövt köpa en dragsele för 400kr till henne inte. Zelda, draghund? Nej då. Så, mina planer att Zelda skulle fungera som en bra draghund funkade inte riktigt. Men, hur som helst så ska vi väl fortsätta sparka och hon väl fortsätta att trava fint vid mina fötter. Hon får ju motion och muskler iaf, jag också för den delen (kom INTE ihåg att det var så jobbigt att sparka som det var).

Hur som helst, idag har vi varit och tränat lite utomhus. Träffade upp Helena, Hanna, Petra och alla hundarna och tränade litegrann tillsammans. Tror det var bra för Zelda då hon har svårt för att vara fokuserad på mig när det är andra hundar eller människor i närheten. Vi tränade lite kontakt, lite utgångsställning och sen lite utställningsträning. Både utställningsstå och att springa i ringen (fast vi hade ju ingen ring förståss) =). Fick fina tips både från Helena och Petra om hur jag ska få Zelda att stå som finast, då hon har en förmåga att svanka litegrann, samt är lite hög baktill ännu. Vi får väl se om jag har lärt mig nått tills nästa ståbild som ska fotas nu i veckan, då Zelda blir 10 månader på fredag.

Avslutar inlägget med lite bilder på en trött tollare =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar