torsdag 12 augusti 2010

Sitt, ligg, hålla fast och utgångsställning

Jag har ju som sagt insett att jag legat på latsidan vad gäller träningen med Zelda, så nu äntligen har jag börjat igen. Jag fick igår veta att spårselen inte kommer att komma förren i början på nästa vecka. Dom hade haft semesterstängt så selen min var inte ens sydd, väldigt irriterande att de inte stod någonstans på deras hemsida när jag beställde. Men men, inget att göra åt. Igår tränade vi lite sitt och ligg, sitt fungerade som alltid jättebra. Ligg blev bättre än tidigare, hon la sig betydligt snabbare nu. Jag började även lägga in kommandon på sitt och ligg. Vi har även fortsatt lite med "hålla fast" (det som senare ska utvecklas till apport) och här gick det mycket bättre än tidigare. I princip inget tuggande med träapporten, litegrann med dummyn men vi har valt att inrikta oss på träapporten än så länge. Hon höll jättebra, tuggade inte och höll nog i apporten i ca 5 sekunder iaf. Imorgon ska vi fortsätta så vi kommer upp i 10 sekunders hållande. Hon ville däremot inte ta upp den från marken (märkligt), hon gjorde det förra gången vi tränade. Sen fortsatte vi med utgångsställning, där vi sist slutade, lådmetoden. Här hade vi fastna vid att hon inte flyttar sig då jag står still och stannar upp då hon är ungefär mitt emot mig. Visste inte riktigt hur jag skulle få till det här, så jag fuskade lite. Jag typ lockade henne, jag vet att det är absolut förbjudet att på något sätt locka med godiset lr liknande när man klickertränar rent. Men jag insåg nämligen att varför hon inte flyttar mer, är för att hon vill se vart jag har min hand, och hon kunde inte/ville inte vrida sitt huvud så pass mycket att hon skulle se min vänsterhand när jag hade den i fickan lr bredvid mig om hon flyttade bakdelen mer. Så, jag började helt enkelt med att hålla handen framåt, vilket gjorde att den hamnade typ ovanför hennes nos. Det här gjorde att hon flyttade jättebra, tätt mot mitt ben. Efter några varvs snurrande såhär började jag flytta tillbaka min hand allt längre mot kroppen och började jag även att ge godisen från andra handen än den som var utsträckt, och hennes snurrande fortsatte att vara perfekt. Så, jag fuskade lite genom att locka henne, men innan kvällen var slut hade jag tagit bort fusket/lockande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar