onsdag 11 augusti 2010

Zeldas träning

Ja, jag måste erkänna att anledningen till att jag inte skrivit nått i bloggen om träningen med Zelda på senaste tiden, är helt enkelt för att jag har slöat. Vi har inte tränat nästan nånting alls på senaste tiden, jag inser själv att det måste bli ändring på det här. Fy skäms på mig =) Förutom grundfärdigheterna jag skrev om tidigare har vi tränat lite på "hålla fast", vi började med en liten dummy, men det gick inte så bra. Den var på tok för tuggvänlig. Då la vi undan den och testade med apportbocken iställen, en liten av trä. Det gick betydligt bättre. Först ville hon inte ta den i munnen, men det gick över ganska snabbt. Efter att hon lärt sig att ta en bra grepp om apportbocken, testade jag att hon skulle hålla kvar den någon sekund, men då startade tuggandet. Då började jag istället att hålla i den och när hon tog grepp om den drog jag sakta bort den en liten bit, inte alls långt. Nu fick hon ett riktigt bra grepp om apportbocken, och höll i den utan att tugga. Jättebra! Men eftersom jag inte vill att hon ska bli "beroende" av att apportbocken rör sig har vi valt att vänta med det här till hon har tappat valptänderna och fått sina nya. Men det är snart, några tänder är tappade och nya har kommit, dock inte hörntänderna. Sen har jag sagt att vi ska träna på hopp över hindret, vilket vi inte gjort. Det har mycket med att göra att jag behöver hjälp av min sambo som ska stå på andra sidan så jag måste anpassa mig till när han har tid och lust. Förhoppningsvis kommer det inom kort iaf. Snart förväntas jag få spårselen också, så får vi testa göra lite spår.

Det som gör att Zelda inte kommit så långt i hennes träning, har med flera saker att göra. Först och främst kan inte Zelda träna utomhus, vissa saker kan funka okej på gräsmattan. Men hon är på tok för intresserad av allt annat runt omkring. Därför fortsätter vi inne. Det som här bli problemet är att vi inte kan träna när sonen är vaken, han stör oss väldigt mycket. Försöker prata med mig hela tiden och är i vägen. Och eftersom har inte går på dagis har han nu fått vara vaken ganska länge om kvällarna, kanske till 10-11 tiden på kvällen, ikväll ska han i säng till 8!!! Det här har ju då gjort att det blir så sent för oss att träna, både jag och Zelda är trött. Vi brukar istället gå en en timmes promenad i skogen, efter elljusspåret, om kvällarna. Men, nu måste det bli ändring på detta.

2 kommentarer:

  1. om de känns bättre så kan ja berätta att de är samma sak med Zeldas bror Timba, eller samma sak med mig kanske, träningen ligger på latsidan..;)

    SvaraRadera
  2. ja de känns ju skönt att det inte bara är jag som slöat till det på senaste tiden =)

    SvaraRadera