onsdag 21 juli 2010

Klickerträningen med Zelda

Jag har klickertränat Zelda sedan hon kom hem till oss, inte lite aktivt som många andra. Men vi försöker träna lite då och då iaf, ska försöka öka tempot på träningen så vi kommer nån vart nångång =) Men, hur som helst så tänkte jag ta och berätta lite hur vi ligger till i träningen, hur de olika sakerna fungerar och vad som inte fungerar. Jag lägger upp träningen efter boken "Lydnadsträning i teori och praktik" så alla ni som läst den vet vilka övningar jag pratar om. Jag har valt att lägga upp träningen hennes så vi övar många olika saker, och går vidare till nästa övning även fast hon inte kan de andra klockrent. Det här av två olika anledningar, för det första så ser man på Zelda att hon lessnar om vi tränar samma sak för länge, och det vill jag ju inte att hon ska göra. För det andra, så vill jag att hon sa få prova på så många olika övningar som möjligt så tidigt i träningen som möjligt för att hon ska få så stort "beteendeförråd" som möjligt. När vi provat på de mesta ska jag finslipa alla de här grundfärdigheterna så de bli riktigt bra. Nu, här nedan kommer grundfärdigheterna och lite om hur hon klarar av dem.

Fokus - Här ska Zelda stå upp och se på mig. Hon tar ögonkontakt, utan problem. Men, när hon tar ögonkontakt sätter hon sig ner. Hon står aldrig upp och ger mig ögonkontakt, väntar jag för att hon ska ställa sig erbjuder hon bara något annat beteende. Det här gör att vi inte kan fortsätta träningen på nästa steg, som är att jag ska backa och hon ska fortsätta se på mig och gå efter, eftersom hon tappar ögonkontakten när hon ställer sig upp.

Targeting - Här ska hon kunna putta till en targetsticka/handflata/pekfinger/post-it lapp med nosen och sätta tassen på en musmatta. Det här fungerar jättebra för henne, hon bemästrar alla de "målen", förutom post-it lapp (det har vi inte tränat med). Det hon inte kan är att hålla kvar/följa target i 20 sekunder med nostarget, ska öva mer på det.

Sitt - Sitt från stående framför föraren, fungerar utan problem. Vi har inte lagt till kommando ännu, det ska bli.

Bakdelskontroll - Här ska hon kunna backa intill en vägg och föraren. Det här fungerar, men bara några meter, det här eftersom vi inte har någon längre vägg inomhus där vi han träna detta. Men, hon backar inte i vinkel ännu. När hon backar och kommer intill en ny vägg, vinklar jag mig, men inte hon. Det här gör att när hennes rumpa rör väggen bakom sätter hon sig ner, istället för att följa mina ben och vinkeln jag ger henne.

Utgångsställning - Här ska hon kunna sätta sig i fot framifrån föraren. Det här är uppdelat i flera steg, och hon bemästarar inte alla ännu. Targetstickan vid vänster fot använder vi alltid i början av ett träningspass, typ 3 klick. Lådmetoden, hon ska stå med frambenen på en låda och kunna snurra runt genom att använda bakbenen. Det här kan hon, hon står mitt emot mig och jag flyttar 45 grader och hon flyttar efter, nästa steg är att jag ska stå still och hon ändå ska flytta. Här tar det stopp, hon börjar erbjuda massa annat när jag inte rör mig. Vi måste träna mer på detta.

Galopp - Spontan galopp, det här har vi alltid tränat, sedan hon kom. Så fort jag vissar kommer hon, nu på senare tid har jag däremot börjat säga "hit" när hon är någon meter från mina ben för att få henne att lyssna på ett kort och bra kommando. Det här kommandot använder jag däremot bara när hon kommer i bra galopp mot mig, inte när hon bara travar.

Gå och se upp - Här har vi samma problem som fokus.

Ligg - Hon ska lägga sig framför mig, vilket hon gör. Men det är ännu inte ett bra och snabbt ligg. När vi tränar ligg sätter hon sig först (förmodligen för att se om jag ska klicka), därefter efter typ 2-3 sekunder lägger hon sig ner. Vilket hon gör genom att låta rumpan glida bakåt. Det här gör att vi har två problem, hon ger inte ett snabbt ligg och hennes ligg är inte "så fint", med tanke på att hon bara glider ner med rumpan hamnar hennes baktassar typ i hennes armveck.

Stå - Här är vi ute efter ett fint utställningsstå, men är inte där ännu. Hon står, men alldeles för nära mina ben och vill jag att hon ska stå längre tid innan klicket, men då börjar hon erbjuda andra beteenden. Till oktober MÅSTE hon kunna det här, då hon ska ställas ut.

Resterande grundfärdigheter har vi inte övat på, hopp ska vi träna så fort det slutar regna då sambon äntligen gjort klart hindret vårat. Ett jättefint hinder som ser ut som en lydnadshinder, med samma mått och allt. Därefter ska vi träna hårdare på de grundfärdigheterna vi börjat på innan vi går vidare och tränar på resterande, som är hålla fast, släppa, kryp, luktdiskriminering, följa spår och uppsöka figurant.

1 kommentar:

  1. Vad flitiga ni är bra jobbat :)!!! Du får gärna ringa någon dag så kan jag ge dig några tips på de grundfärdigheterna där du kört fast. Det hade annars varit jätte kul att träffas nån dag innan sommaren är slut för att träna ihop ;) Om du har tid vill säga? / Helena Puma & Puzzel

    SvaraRadera