måndag 2 januari 2012

Utvärdering 2011/Planer 2012

Ja, året 2011 är nu över och vi har förflyttat oss in i 2012. Jag börjar med en utvärdering över 2011 och går sedan in på våra planer för 2012.
UTVÄRDERING  2011
Jag hade stora planer för 2011, och som vanligt så blir det sällan så som man planerat det. På utställningsfronten hade jag planer för att en snygg Zelda skulle regera i ringen. Nu visade de sig att Zelda det här året inte var så himla snygg, hon hade dålig päls hela året. Men det var inte det som var hennes stora problem. I slutet av maj kom Zelda på att hon var rädd för domaren, lagomt till hennes andra löp (i september) släppte äntligen hennes tokigheter och den gamla vanliga Zelda kom tillbaka igen. Tyvärr var ju nu nästan alla utställningar för i år över, men hon fick en till sista chans på Stora Stockholm i december. Här hade jag en hund i snöret som kändes självsäker och hon travade runt i ringen med elegans. Utställningsåret avslutades på samma sätt som det började för Zelda: excellent och klassvinst, men utan ck. För Roxys del var nog utställningsåret 2011 det sämsta i hennes 6-åriga liv. Min plan var att hon skulle ta hennes 2:a cert, men så blev det inte. Årets bästa resultat var 4:e bästa tik på tibbespecialen i Vännäs, vilket var bra med tanke på att det var över 30 hundar anmälda. I övrigt har tyvärr avsaknaden av ck varit väldigt stor.
Planerna med Zelda för viltspåret var att bli godkända i anlagsklass och påbörja öppen klass. Där gick de inte hela vägen. Vi blev godkända i anlagsklass men har därefter inte hunnit med att göra fler prov då man här uppe slutar göra prov 31 oktober. Men vi har däremot hunnit spåra själv många gånger under hösten då snön och kylan var så sen i år.
Under 2011 hade vi "tysta" planer att starta i lydnadsklass 1 med Zelda. Med tysta menar jag det att vi inte berättade det åt någon, förutom såklart Zeldas uppfödare som har hjälpt oss en bra bit på vägen. I september kände vi oss redo att testa en tävling och det gick inte alls som vi hade tänkt oss men med 96 poäng och en erfarenhet rikare for vi därifrån iaf =)
Allmänt 2011 då, Zeldas temperament har gått upp och ner. Vi började 2011 med en vild tollare som busade för fullt, bet sönder sonens leksaker och konstant stal mat. Och vi avslutade 2011 med en tollare som är rätt så lugn när vi är inne, inte gnager i saker, inte heller stjäl mat leka ofta och har mängder med energi vid all typ av träning. Precis så som vi vill ha henne =)

PLANER 2012
Vi fortsätter med samma utställningsplaner för 2012, men kanske inte med lika höga förhoppningar =) Båda hundarna ska ställas ut och vi håller tummarna för cert åt de båda två =) Vet ännu inte om vi enbart stannar i Sverige för utställningarna eller om vi ska ta någon utställnng utomlands också, vi får se helt enkelt =)
När det gäller Zeldas viltspårande så har vi tänkt att få det där viltspårschampionatet i år. Så fort snön smärt bort börjar vi spåra och hoppas på trevliga resultat =)
Lydnaden har vi tänkt satsa ordentligt på i år. Vi ska helt klart göra fler starter i lydnadsklass 1 och förhoppningsvis även klara av LP1.
Sen har vi även tänkt gå en grundkurs i agility nu till våren och visar det sig att Zelda tycker om det ska vi även gå fortsättningskurs till hösten. När det gäller jakten så är vårt största och enda mål att få Zelda att apportera riktiga fåglar. I övrigt är det tänkt att jag ska påbörja SKK:s uppfödarutbildning nu under våren.
Alla planer (inkl. utställningar) finns under fliken "Planerat", som uppdateras under årets gång. Sen hoppas vi på att 2012 blir ett riktigt bra hundår =)

3 kommentarer:

  1. Jag igen...
    =)
    Kikade runt lite och läste framförallt lite om din Roxy...
    Såg att hennes morfars far(?) var Bio Bio´s Ivanhoe.
    Det är min Ellas farfar! =)
    Ellas pappa är Camu-Li´s Humphrey Bogart och jag såg att även Roxy hade Camu-Li i sin stamtavla.
    Jag har ett inlägg i min blogg om just Ellas släktingar, http://minochellas.blogg.se/2011/august/ellas-syster-mamma-pappa-och-farfar.html.
    /Jasmine

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli!
    Riktigt trevligt att du tittade in på min blogg också!
    Anledningen till att jag inte ställer ut Ella är väl först och främst för att hon är kastrerad, samt olämplig för avel pga. förlossningskomplikationer (samt Patella Luxation och lite annat). Sen är det inte riktigt min grej att "strutta runt" i en ring.. =) Nog inte Ellas heller... =)
    Kul att höra att du tycker hon är fin! Det tycker självklart jag också, men det är extra roligt när någon opartisk människa (dessutom med lite tibbe-kunskap) tycker det.
    Ellas farfar och Roxys morfars far är Bio Bio´s Ivanhoe, så visst är de släkt, om än på lite sikt.
    Ella är min första egna hund som var 3,5 år när vi köpte henne (snart 3 år sedan).
    Jag hoppas att du får tid att kolla igenom hela bloggen nå´n dag, så lär du nog nästan veta lika mycket om Ella som jag gör. =)
    Enklast är det ju om du isf tar månad för månad och scrollar ner, för det är bara de första 15 inläggen man ser rubrikerna på...
    Än en gång.. SUPERKUL att du äntligen tittade in på bloggen och hörde av dig!
    /Jasmine

    SvaraRadera
  3. Men... Hallå!!!??
    Nu får du nog snart ta och slänga in några rader på din blogg...
    =)
    Det var ett tag sedan nu (typ snart 3 månader...)
    Hoppas att det inte har hänt något, utan att det är p.g.a. tidsbrist (eller bristande intresse).
    Ha det så bra!
    Hoppas vi hörs snart igen!

    SvaraRadera