fredag 30 mars 2012

En stor uppdatering =)

Ja, snart 3 månader sen jag skrev det förra inlägget. Har länge tänkt skiva in ett nytt litet inlägg, påbörjat det och sen blivit avbruten av någon anledning så sen när jag igen påbörjat ett nytt inlägg har jag fått börja om då den förra början inte längre kändes aktuell. Men nu ska jag göra ett försök, så ni vet att vi lever ännu ;)
Uppfödarutbildningen, tröttsamt tycker Zelda =)
Vi kan väl börja med att berätta att vi börjat SKK's uppfödarutbilning nu i januari. Vi läser två delkurser per termin (9-10 träffar per kurs), vilket gör att det kommer att ta 1½ år att läsa alla delarna. Delkursen "Anatomi" har vi just läst färdigt och nu börjat delkursen "Parning och valpning". Väldigt intressant och man lär sig mycket som en "vanlig" hundägare oftast inte har så bra koll på. Inte för att jag just nu har några planer på att börja avla, men ifall att jag nångång känner att jag vill det så kan det kännas skönt att ha läst den här kursen så att man har lite mer kött på benen. Zelda har fått vara med på nästan varje kurstillfälle. Det har varit bra för Zelda oxå att få vara med där, få stå på bord och låta andra människor känna och klämma på henne =)


Zelda, SSRK, Piteå


Sen har vi hunnit med att ta årets första hundutställning oxå, SSRK i Piteå. Domare var Hans Rosenberg. Zelda fick very good, det var pälsen och hennes strupor som ställde till det för henne. Men, det var ingen överraskning, vi visste nästan att det skulle gå så. Alla tre hundarna i unghundsklassen fick vg, vilket gjorde att alla tre fick vara med i unghundskonkurransen nu med de nya utställningsreglerna. Där vann Zelda, så hon var iaf snyggast av de fula hundarna ;) Kritiken finns under fliken "Resultat".

Zelda, tränar apportering med duva.
Jag och Zelda har oxå börjat träna lite mer med fåglar. Hon har ju varit väldigt försiktig tidigare och inte varit sådär jättepigg på att ta fågel i munnen. Men det har ändå kännts rätt ok, lättare att lära henne att ta fågeln än att hon är för hård på viltet och lära bort det. Så, var det oxå. Med lite mer träning tar hon nu pippifågeln och apporterar lika fins som med dummys. Vi började med frysta fåglar och när hon förstod att hon skulle apportera dom så funkade det lika bra med tinade fåglar oxå. Fina avlämningar direkt i handen. Hon tuggar inte utan tar ett löst bra grepp om fågeln. Så skönt, så nu tränar vi vidare så kanske hon kan få starta på ett jaktprov nästa sommar.
Zelda, tränar stadga med dummy och köttbullsbitar. 























Jag har oxå beställt massor med hundböcker som jag håller på att läsa mig igenom. Kontaktkontraktet har jag läst ut, en riktigt bra bok måste jag säga. Vi håller just nu på att träna in "skvallerträning". Grundtanken är att hunden ska lära sig att läsa av sig omgivning och när den ser något så ska den komma till oss och "skvallra" för belöning. På så sätt får vi en hund som håller kontakten med oss under promenaden och som inte far till människor/hundar/bilar/skotrar osv. Och så smart som Zelda är har hon redan fattat vad det innebär, här idag när vi var ute och promenerade så skvallrade hon på postbilen =)
Nu är ju våren här, och här uppe i norr så innebär inte "vår" att vi solar vid stranden och tar årets första dopp utomhus. Nä, här är det ännu snö och vad vi gör på helgen är att ta på oss täckbyxor och far iväg ut och grillar. Hundarna älskar det. Även lilla Roxy busar i snön, även om hon mest håller sig kring elden, då hon vet att det är där maten finns =) Avslutar detta inlägg med lite härliga vårbilder på hundarna =)

Roxy springer så snön bara yr =)

Roxy är sååå söt =)

Roxan myser =)

Roxy & Zelda i solen =)

Zelda gillar att leka i snön =)

Zelda, så snygg =)

Zelda, min fina lilla tjej =)

2 kommentarer:

  1. Äntligen!
    Det var på tiden... Man började ju undra...
    =)
    Skönt att höra att ni har det bra i vårsolen! =)
    Superfina bilder!
    På vissa bilder påminner Roxy lite om Ella, speciellt i ansiktsuttrycket.
    Hoppas på att få höra ifrån dig igen.

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder men lite dålig uppdatering, blev ju så glad över att ha hittat en ny tollarblogg att följa! ;)

    SvaraRadera