tisdag 8 november 2011

Träningsdagbok?

Ja, motivationen till lydnadsträningen har äntligen börjat komma tillbaka lite smått efter ungefär en månads total avsaknad, av någon konstig anledning så försvann den där kring tiden efter Kirunatävlingen ;) Lydnadsdebuten i Kiruna var dock bara ett "test", vi ville prova på hur en tävling fungerade för oss och därefter träna lydnad hela vintern så att vi är redo till våren då lydnadstävlingarna sätter igång. Nu har jag insett att tävlingarna börjar i mars, vilket betyder att vi har ca 3 månader på oss. Här omkring satt stressen igång för mig och jag förstod att vi måste försöka gräva fram den där motivationen så att träningen tar lite fart. Jag började googla på lydnadsträning, klickerträning, grundfärdigheter osv, hittade olika bloggar och filmer som inspirerade mig. Hittade bland annat en blogg där tjejen hade delat upp blogginläggen i de olika grundfärdigheterna (hittar såklart inte tillbaka till den nu) i en typ träningsdagbok, så man på så sätt fick följa deras väg till framgång. SÅ, jag bestämde mig alltså för att ha en liten träningsdagbok här under de här tre månaderna av "vinter" så att ni kan följa våran väg till framgång =) Låter inte det som en himla bra plan? ;)

Tanken ser ut som följande. Jag använder mig av canis bok Lydnadsträning i teori och praktik och lägger upp träningen efter deras upplagda grundfärdigheter. Tanken är att ta en grundfärdighet i veckan. Jag kommer inte ta de i exakt "rätt" ordningsföljd, utan lite som jag själv känner för det. Zelda kan ju de flesta grundfärdigheterna, men allt kan ju förbättras; liggen kan bli snabbare, ställandet kan bli snabbare, utgångsställningen kan bli rakare, fria följet kan bli i bättre position, fokusen kan bli bättre, kommandona kan bli bättre osv. Ja, ni förstår hur jag tänker. Det här sättet får mig ju då att träna mer varje vecka då jag har ett mål att nå till varje veckoslut. Till varje veckoslut (förmodligen söndagar) kommer jag i bloggen redovisa hur träningen har gått den gångna veckan, och ev. lägga in film eller foton på veckans träning. Samt även berätta vad nästa veckas grundfärdighet blir. Canis grundfärdigheter är uppbyggda i 2-9 olika variationer av momentet, jag kanske inte lär in och tränar alla olika variationerna varje vecka, men jag kommer iaf att berätta vilka de är. De två sista grundfärdigheterna, följa spår och uppsöka figurant, kommer jag förmodligen inte att gå igenom. Sen om jag känner att det är nått som inte passar sig av mina "regler" så får jag väl ändra lite =)

Den här veckan (v.45) blir alltså träningsdagbokens första vecka, och då har jag valt ut grundfärdigheten ligg. I slutet av veckan skriver jag om hur det har gått. Här nedan kommer de olika variationerna vi tränar på i grundfärdigheten (GF) ligg.

Träningsdagbok, v.1 GF Ligg
* Ligg framför föraren, från både stående och sittande
* Ligg från utgångsställning
* Ligg på avstånd
* Ligg under baklängesmarsch
* Ligg på olika underlag
* Doggie-zen kvalitetssäkring


Avslutar detta inlägg med lite höstbilder, tagna nu i november då vi i vanliga fall brukar ha massor av snö. Men, inte i år minsann. Samt en ståbild på Zelda som nu är (lite drygt) 1½ år gammal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar