söndag 16 oktober 2011

Debut i lydnadsklass 1 och lite balansövningar

Ja, Zeldas har alltså debuterat i lydnadsklass 1. Premiären ägde rum i ösregnet i Kiruna den 2 oktober. Vi ville prova att tävla för att få veta hur vi ligger till i träningen egentligen, vad och funkar och vad som inte funkar, samt vad ocg hur vi ska fortsätta i träningen. Det visade sig att vi måste träna mer på ALLT. Men framförallt fokusen. Zelda var väldigt ofokuserad och nosade mest hela tiden, vääääldigt irriterande. Måste träna alla momenten med mer störning och på nya/olika platser. Platsliggningen nollade hon, hon gick upp nästan direkt. Linförigheten tyckte jag ändå fungerade rätt så bra, hon var dock väldigt seg i sättandet vid halterna. Läggande och ställandet funkade inte alls bra, hade hon dragit upp nästan från backen och testat att använda öronen hade de kanske gått =) På läggadet la hon sig på 3:e kommandot, på ställandet på 2:a kommandot. Suck. Hopp över hinter kom hon plötsligt på att hon inte kan, och sprang runt de istället. Såååå störande. Med tanke på hur momenten ser ut när vi tränar så var det är katastrof. Jag kan tänka mig att det hade gått bra om vi varit på hemmaplan, samt om det inte öst ner regn, om hon bara hade kunnat hålla fokusen med mig...men sanningen är enklare än så. Vi kan det inte tillräckligt bra ännu. Mera träning.
Våra poäng blev 96 och vi slutade på ett 0-pris. Tyvärr. 
1. Platsliggning - 0p (0p) skäller, stiger upp
2. Tandvisning - 10p (10p)
3. Linförighet - 7,5p (30p) position, sent sättande
4. Läggande - 0p (0p) lägger sig ej
5. Inkallning - 8p (24p) avslut
6. Ställande - 5p (15p) jättesent ställande
7. Apportering - 10p (10p)
8. Hopp över hinder - 0p (0p) springer runt hindret
9. Helhelsintryck - 7p (7p)

Fick plötsligt för mig att jag skulle börja träna lite kroppskontroll med hundarna; lite balans, bakdelskontroll, muskelträning och liknande. Gick till källaren och hämtade upp min pilatesboll. Tanken var att Zelda skulle ligga på den, eventuellt stå på den och träna upp balansen. Såklart skulle jag hålla i bollen litegrann iaf, de är ju inga cirkushundar jag har =) Men tyvärr var bollen för liten och Zelda var är supermegaklumpis fick inte alls plats på den. Efter lite träning kan hon nu stå med frambenen på bollen och försöka hålla balansen. Roxy däremot har blivit riktigt duktig på bollen, hon kan både stå och ligga på bollen. Plockade fram sonens balansboll från IKEA till Zelda, då den är lite större och lättare att hålla balansen på. Zelda kan ju stå och sitta på den balansbollen, inte ligga för då glider hon ner med bakbenen. Det hon däremot INTE kan är att ta sig upp på den själv, så jag får lyfta upp henne =) Hur som helst så har båda hundarna blivit mycket duktigare och man kan se på de att dem tycker att det är jobbigt. Avslutar med lite bilder på mina balanserande hundar =)

Zelda håller balansen med frambenen på bollen, samtidigt som hon har full koll på mig.

IKEAs balansboll, nyckelpigan, är bra storlek åt Zelda. Att hålla balansen på den är svårt.

Pilatesbollen är perfekt storlek åt lilla Roxan, hon kan minsann stå på bollen =)

Och ligga still på den. Men man måste se till att ha tungan rätt i munnen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar