måndag 26 september 2011

Lydnadsträning med filmer

Har varit på brukshundsklubben idag och tränat lite lydnad. För en gångs skull var vi inte ensam där så vi fick träna med störningar, så då passade vi på att dra igenom alla momenten i lydnadsklass 1 för att se hur Zelda fungerar i de olika momenten under störning. Trots att det ännu finns mycket småfix kvar att finslipa på så tyckte jag att det fungerade rätt så bra. Sambon kom oxå dit så då fick han agera kameraman så jag fick filmer på det hela =) Här nedan kommer filmer på de olika momenten, med mina egna kommentarer och funderingar kring dagens träning.

Linförighet

Det fria följet ser väl rätt så ok ut. Jag tycker att hon går lite för långt fram. När vi började träna in ställande under gång började hon sacka efter i de vanliga fria följet så jag började belöna framåt med bollen, förmodligen därför hon nu går lite långt fram. Sen sätter hon sig ibland snett när vi stannar upp, men vi håller på att träna in en rakare utgångsställning så vi får hoppas att det tar sig =)


Läggande under gång

Läggandet är ganska "nytt" för oss, och vi har haft (och har ännu) lite problem med det. Under stillastående framifrån och under baklängesmarsch lägger hon sig rätt så snabbt och hon känns säker på kommandot nu, men från sidan så är hon ännu inte säker på kommandot och därför lägger sig betydligt söligare.


Inkallning
Inkallningen har aldrig varit något problem för oss, och det är det ännu inte. Kanske då att hon inte sätter sig rakt när hon kommer tillbaka till mig.


Ställande under gång
Ställandet funderar ändå bättre än läggandet. Hon tar nått steg efter att jag sagt "stå", men hon är ju faktiskt ingen bc så det är väl ok =)


Apportering
Idag blev inte apporteringen lika fin som den vanligtvis brukar vara, vet inte om det är på grund av störningarna eller nått annat.


Hopp över hinder
Äntligen har hon börjat vänta kvar tills jag säger "hopp", istället för att hoppa just innan kommandot kommer. Måste väl träna lite mer på det här så det alltid funkar, men annars gick det bra.


Platsliggning
Platsliggningen är vårt nyaste moment att träna in, hemma ligger hon nu ungefär 1½ minut, utan störningar. Som ni kan se på filmen ligger hon här nästan en minut, men vi hade bra mycket störningar just här. Ett gäng småtjejer tränade (läs: skrek och levde om) agility med deras miniatyrer just bakom oss, Zelda var väldigt intressead av vad dem gjorde så jag är glad över att hon klarade av så pass länge iaf =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar