tisdag 5 april 2011

Zelda 1 år



Igår fyllde Zelda och hennes syskon 1 år. Oj, vad tiden har gått fort. Det känns som alldeles nyss vi fick hem den där lilla lurvbollen, den rosa tiken. Tänkte berätta lite om året som har gått, med tanke på att det här är vårt första år med en tollare i huset. Precis som alla valpar var det mycket bus och lek hela tiden, det fanns aldrig en lugn stund när lilla lurvbollen var vaken. I jämförelse med Roxy (tibben) så avtog det här däremot aldrig, än idag springer hon omkring med pipleksaker i munnen och tar man fram en boll blir hon alldeles tokig. Sonens leksaker har alltid varit lite av en favorit för Zelda, att tugga sönder alltså. Det positiva är att vi fått en anledning till att säga att hans saker ska vara i hans rum och inte i vardagsrummet =) Zelda har däremot aldrig tugga på möbler eller skor, vilket är fantastiskt eftersom jag är lite av en skogalning (äger väl typ 50 par skor). Det tog inte lång tid innan hon började stjäla mat, så fort hon kunde nå maten faktiskt, jag har för mig att hon inte ens var 3 månader när vi började upptäcka det här beteendet =) Så, vi har fått lära oss att aldrig lämna något ätbart i den höjden att Zelda kunde nå den.

Då vi bestämmde oss för att skaffa en till hund, så ville jag ha en mer aktiv hund. En hund som man kan träna med, som tycker om att vara ute i skogen och en hund det är lite fart i. Och det fick vi minsann, mer än jag hade förväntat mig. Från morgon till kväll var det fart på den lilla oranga, vårat lilla vilddjur. Även om jag ibland höll på att bli vansinnig så var det precis det här jag eftersträvade i en hund, och när det kom till träning kunde jag verkligen se det positiva i att ha ett sådant här vilddjur. När hon var ungefär 3 månader började jag klickerträna henne och oj vilken hund det var att träna. Hon var från första stund helt fantastisk, så lättlärd hund har jag aldrig träffat på. Hon ville verkligen träna, det gick lätt att träna henne och det var alltid fart på henne. Klickerträning och lydnadsträning var något relativt nytt för mig så vi stötte på lite problem i början, det fanns gånger då jag inte visste hur eller vad vi skulle träna på. Som tur var har jag alltid haft den perfekta uppfödaren, som gett tips och råd angående träningen så fort jag behövt det. Så jag tror att Zelda kan gå långt i träningen, det är bara hennes matte det hänger på =)

Hade kunnat skriva hur mycket som helst, men ni orkar inte läsa allt =) Så, jag slänger in lite bilder här nedan på Zelda från hennes första år.

  


Sen avslutar vi med en ståbild på Zelda, 1 år =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar