söndag 10 april 2011

Löss & Kondylom

Inte riktigt, men nästan. Det hela börjar nästan bli komiskt, jag tar det från början. I somras började jag hitta fågellus på hundarnas huvuden, inget att oroa sig för då fågellusen inte biter hundarna. Förmodligen katterna som drog in det. Sen fick grannhunden kennelhosta, ja hon var vaccinerad mot det. Sen kom papillomviruset (kondylom) till grannhunden. Därefter hittades mask från en av hundarna så att alla fick avmaskas. Nu när det var över så insåg vi att dom har fått löss. Zelda har dessutom fått papillomviruset samtidigt. Papillomviruset har jag tidigare aldrig hört talas om, människor kan också drabbas av det och då kallas det kondylom. Ja, könssjukdomen kondylom. Zelda har nu vita "vårtor" i munnen, mest i kinderna. Det är ofarligt, går oftast över av sig själv. Men börjar hunden besväras av det kan man få åka in och bränna bort "vårtorna". Annars kommer dom helt enkelt lossna av sig själv. Det är tydligen väldigt smittsamt, men främst unghundar som drabbas då vuxna hundar har byggt upp ett försvar mot detta virus. Fortfarande, helt sjukt. Jag har ägt (egen) hund i 10 år och aldrig tidigare haft löss, mask eller något annat av dessa sjukdomar. Och nu kommer allting på en gång, har vi hamnat i något sjukt stim nu eller vad? Hursomhelst, jag har sanerat hemmet och avlusat hundarna med något som heter Frontline vet., väldigt enkelt att använda. Hundarna har nu däremot blivit bosatta i hallen med kompostgaller mot vardagsrummet. Där kommer de få fortsätta bo den närmaste veckan, jag tycker att hela den här lushistorien är ganska äcklig. Men hundarna verkar inte lida över att vara instängda, vi har en relativt stor hall så det är nog rätt ok för dom att bo där. När man däremot börjar plocka fram för att laga mat så tycker inte Zelda det är så roligt att bo där. Hon kan se maten, men inte komma till den. Inte kul, säger Zelda, med väldigt gäll röst.

Nu har jag rest hemifrån, och ska vara borta i en vecka. Så, det ska bli spännande att höra vad hundarna (läs: Zelda) kommer hitta på för att roa deras husse under den här veckan. =)

Varning! Lusiga hundar innanför gallret...

Tja, inte så tokigt det här iaf. Man kan vila ut sig...

3 kommentarer:

  1. Ja det är lite trist dte där med div sjukdommar hos hundrna, och dte är väl som man brukar säga en olycka kommer aldrig ensam ;)!

    Så trist att Zelda inte kunde komma hit till oss som var planerat :(, så vi hoppas att ni behöver hundpassning någon annan gång :)!

    SvaraRadera
  2. Hittade till din blogg av en ren slump.. Men ville slänga en kommentar iaf! :) Trist med massa sjukdomar hos hundarna.. Jag har haft ganska tur med sånt eftersom mina vovvar aldrig varit sjuka!

    Jättefina hundar du har!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är trist när hundarna blir sjuk. Men vi hoppas att det nu är över efter allt det hära.

    Helena: Ja, nå ska du se att Zelda ska få komma och hälsa på nångång senare =)

    Lotta: Kul att du hittade min blogg =)

    SvaraRadera