måndag 25 april 2011

Påsken, hundarnas helg?

I lördags var det alltså påskafton. Det är väl en sådan där dag som man antingen ska supa sig i fyllan på, fara ut med skotrarna till fjälls eller någon stuga, sätta sig efter E10:an och grilla med alla andra Gällivarebor eller något sådant. Vi tillhör inte människorna som gör som man "förväntas göra". Istället for jag, sambon, sonen och hundarna ut efter en ödslig väg, långt ut i skogen, för att tillslut hitta en perfekt grillplats. Solen sken, himlen var klarblå, vindstilla ute, en lite "pöl" (vet inte riktigt om det var en liten sjö eller nått sånt) bredvid platsen vi valde ut till eldstad och det bästa av allt, det var bara vi där =) Hundarna kunde vara lös, Zelda for i vattnet och hämtade pinnar (varav en gång hon faktiskt FÖLL i vattnet), vi grillade hamburgare och tränade lite hund. En faktistisk påskafton, både för oss och hundarna. Där vattnet var grundare hoppade Zelda utan problem i för att hämta pinnar, men där vi hade våran eld hoppade hon inte i. Trots att hon var sååååå sugen, men vattnet där blev "djupt" på en gång, kanske 1 meter, så jag antar att det var därför. Det var lite läskigt.

Det finns nått inom Zelda som säger "hoppa i", om hon bara skulle våga =)

Med sambon och sonens hjälp tränade vi sen lite personsök med Zelda, mest för skojs skull, men Zelda tyckte det var roligt. Jag höll i Zelda medans sonen och sambon gick ut i skogen och gömde sig, därefter släppte jag Zelda och hon fick leta upp dom och fick därefter godis. Jättekul, sa Zelda. Sen kom jag och sonen på att vi skulle träna godissök med båda hundarna, det här var nämligen något vi tidigare sett på tv och tyckte det vore roligt att testa. Vi gömde godis i ett litet område under löv, bland träden och ibland fast i barken på träden i något högre höjd. Roxy och Zelda fick turas om att leta upp godisarna. Rolig sysselsättning både för hundarna och sonen. Mot slutet passade vi på att träna lite dummyapportering med Zelda, sambon fick kasta ut dummyn i skogen (jag lyckades bara kasta in dummysarna i träd), därefter fick Zelda leta upp dummyn och komma till mig med den. Funkade superbra. Avlämningarna var lika fina som alltid. Själva uppletandet var lite av en utmaning för Zelda som inte tränat på det tidigare, men jag tror nog att hon tyckte att det var kul =)

Tränar lite apportering med dummyn

Roxy passar på att ligga under en gran och mysa i skogen

Kom här tidigare dessutom på att jag under påsken skulle börja träna in fritt följ med Zelda. Sagt och gjort, igår (påskdagen) började vi lite smått att träna på det. Det gick ok, jag hade altanräcket på Zeldas vänstra sida så att hon skulle hålla sig rak, men så fort jag började gå utan räcket så for hennes rumpa ut typ en halvmeter till vänster. Efter många funderingar och försök så insåg jag att jag behöver kontakta en livlina, nämligen min uppfödare =) Som vanligt så finns hon alltid till hands (även påskhelgen) för att ge träningstips, och som vanligt så visste hon vad jag skulle göra =) Jag började klicka oftare, i början bara efter typ ett steg, och sen tränade jag lite bakdelskontroll, att hon skulle backa uppför altantrappan (3 trappstegsteg) och till slut fick vi till det. Nu går hon rakt, rakare iaf =) Så vi började även träna lite på höger- och vänstersvängar. Hade ingen aning om att vänstersvängar skulle vara så svåra. Men det löser sig, nu har vi iaf en början =)
Hur som helst, en fantastiskt lyckad påskhelg, för påsken är väl hundarnas helg? =) En helg man bara ska ägna sig åt hundträning =)

1 kommentar:

  1. Härligt att du också tycker boken är så bra med tips och allt möjligt :)
    Jag har lånat den på biblioteket fram och tillbaka sen vi fick hem Nemo. Men nu kände jag att det nog var dags för att köpa ett eget exemplar :)

    SvaraRadera