fredag 22 april 2011

Årets första spår

Igår var vi ut i skogen och la årets första spår åt hundarna. Jag gjorde inte så långa spår med tanke på att det är väldigt länge sedan de spårat sist. Roxy fick ett 10 meters spår och Zeldas spår var 20 meter. Men det var i skogsterräng, vilket vi inte spårat i desto mer tidigare. Själva spårandet funkade bra, båda hundarna följde spårkärnan utmärkt, men båda missade flera köttbullsbitar. Roxy hade alldeles för mycket fart, hon nästan sprang fram ibland. Jag försökte stoppa upp henne ett par gånger för att hon skulle sakta ner lite, men det triggade bara henne att gå fortare. Hur gör jag för att hon inte ska gå för fort fram i spåret? Zelda gick i betydligt bättre fart, men även hon missade ett par köttbullsbitar. Gör det något? Hon följde ju ändå spårets kärna väldigt bra.

Det jag lärde mig från gårdagen var att de båda ska ha ett betydligt längre spår nästa gång, men det var inte tillräckligt upptinat där vi var för att göra desto längre spår. Jag måste antingen hitta ett annat ställe att lägga spår på nästa gång eller vänta en vecka eller två.

Under tiden som spåret låg tränade vi lite inkallning med båda hundarna. Sambon fick vara medhjälpare, hålla i hundarna medans jag gick iväg och därefter kallade in dem. Zelda hade fantastisk fart, hon nästan låg ner ner hon sprang fram till mig. Väldigt roligt att se. Roxy fixade oxå inkallningen finfint, hon sprang på så fort hennes små ben kunde röra sig =) Därefter gav jag en klicker åt sambon och Zelda fick springa mellan oss då vi båda kallade in henne. Det räckte med att hon sprang en gång till sambon för att hon skulle veta vad hon därefter skulle göra, man fick vara snabb på att ge inkallningskommandot =) När hon kom in till oss så satt hon sig dessutom direkt i utgångsställning. Hon förvånade sambon väldigt mycket, som aldrig tidigare varit medhjälpare i vår träning, han tyckte att hon var fantastiskt lättlärd och blev imponerad över hur snabbt hon anpassade sig till att springa mellan oss. Så det var riktigt roligt.

Jag hade velat ha tips på inkallningsövningar som hjälper inkallningen i vardagen. När vi tränar så vet Zelda nämligen det, hon kommer i superfart varje gång. Men när vi t.ex. är ute på gården och jag försöker kalla in henne så totalt ignorerar hon mig de flesta gångerna. Samma sak om vi är ute på promenad, skulle hon se en hund så struntar hon i inkallningskommandot och springer fram för att hälsa. Hur tränar jag på det här? Typ svårare inkallning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar