tisdag 11 januari 2011

Vart är kontakten?

Sedan vi har börjat träna igen efter vårt "lilla" uppehåll har jag inte riktigt varit nöjd med träningen. Zelda är ofokuserad och "stressad" typ, vad jag menar med de är att hon knappt kan stå still mellan repetionerna. Kommer inte klicket så studsar hon typ upp och ner, fram och tillbaka och hon har svårt att vara lugn när vi tränar. Sen har hon hela tiden full fokus på godiset, min hand eller min ficka. Igår försökte hon till och med göra inbrott i min ficka för att komma åt godiset utan att göra något. Jag har suttit idag och funderat på vad felet är. Till slut insåg jag att jag tror att det är kontakten som är felet, hon har inte tillräckligt mycket kontakt med mig. Så, den här veckan ska vi endast träna olika kontaktövningar. Vanliga kontaktövningar, samt sitt/ligg/stå med så mycket kontakt jag kan få av henne och någon sorts övning som gör att hon inte hela tiden försöker komma åt godiset. Har ni några tips så är dom välkomna. =)

2 kommentarer:

  1. jag skulle tro att zelda är påväg att bli tonåring;) i just den åldern så genomgår hundarna en sådan radikal förändring, det är könsmognaden som gör sitt namn, och det märks mer eller mindre på olika individer:) min lilla kille hemma på 9 månader genomgår en personlighetsförändring som heter duga! han (oxå en tollare) kan pipa och låta som en kanariefågel och hoppa omkring som en groda helt utan anledning, för att nästa dag vara sitt vanliga jag och mer kontakttagande än någonsin:)

    mitt tips är bara att du gör precis som du har tänkt! gå tillbaka till enkla övningar. sitt, ligg och stå kanske låter löjligt att repetera, men det kan vara svårt nog för en hund som inte riktigt vet vad den ska göra av sig själv när den förändras:) mycket kontaktövningar och framförallt, på hundens nivå! märker man att sitt och ligg är vad hunden klarar av för dagen, då låter man hunden lyckas med detta, nästa dag kanske hunden klarar både inkallning och gå fot, och då kör man på de:)

    skriv gärna i bloggen och berätta vad du gör för kontaktövningar och hur det går:D jag är intresserad av nya övningar att träna med min hund och skulle vara jätteglad för lite kontaktövningstips!:)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas du har rätt...att det helt enkelt bara har med åldern att göra. Men det gör mig vansinnig =)Jag hade oxå viljat ha fler kontaktövningar, men ska ta upp det vi hittils tränar på.

    SvaraRadera