onsdag 12 januari 2011

Sitt, ligg...vad är det?

Kan ju börja med att berätta att vi har tränat enkla kontaktövningar nu de två senaste dagarna. Vi började med en helt vanlig kontaktövning som bara går ut på att Zelda ska ta ögonkontakt med mig, det spelar ingen roll vad hon egentligen gör (om hon sitter, ligger eller står). Inte så svårt alltså. Sen gick vi vidare på den här övningen genom att jag höll en godisbit framför mitt ansikte (hon tar självklart då fokus på godiset), sedan för jag ut handen rakt ut åt ena sidan (då följer hon godiset med blicken) och därefter kommer klicket först när hon tar ögonkontakt med mig igen. Allteftersom gick det här allt bättre, men hon klarade inte av att inte följa godiset åt sidan. Hon kollar på mig väldigt fort efteråt, men målet är att hon överhuvudtaget inte ska följa godiset. Så det här kommer vi fortsätta att arbeta med.

Sen satte jag mig på golvet och gjorde ungefär samma sak, fast jag placerade ut några godisbitar på golvet framför henne. När hon försökte ta de satte jag bara handen över de och väntade på ögonkontakt. Det här tyckte Zelda var en fruktansvärd övning, hon ville ju ha godiset...och de var ju så nära henne. Det här var oxå en övning som gick allt bättre. Jag gjorde ungefär 10 klick och därefter fick hon ett "varsågod" och fick äta upp godisarna på golvet. Det här kommer vi oxå träna mer på. Men jag hade velat ha fler sådana här liknande övningar, så hon lär sig att det inte hjälper att hela tiden ha koll på godiset utan att hon ska ha koll på mig.

Sen skulle vi träna sitt och ligg, men med mycket kontakt. Helt plötsligt så var det som att hon aldrig i hela sitt liv har hört kommandot sitt eller ligg. Hon bara stod och kollade på mig och såg fruktansvärt korkad ut. Frustration? Ja. Jag vet ju att hon kan både sitt och ligg. Efter jag lärt in henne det med kommando har jag testat det i vanliga situationer och kommandona funkar. Vad hände nu? Min frustration gjorde att jag var tvungen att avsluta träningspasset och lägga mig i sängen och fundera på vad felet är. Idag provade jag igen, när jag sa sitt så la hon sig ner. Är hon döv? Låter kommandona för lika? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra här, ska jag gå tillbaka och börja om med att lägga in kommandot? Men det känns lite väl, hon kan ju de egentligen. Eller har åtminstone kunnat det. Eller har hon bara chansat och de har blivit rätt. Ja, jag vet inte hur jag ska göra och vad vi ska träna på. Ska jag bara lägga sitt och ligg på sidan en stund och börja träna på något helt nytt eller ska jag fortsätta nöta på samma sak? Fundersam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar