onsdag 22 september 2010

Valpkurs

Igår var vi på valpkurs igen, den här gången fick Zelda följa med. Det vi mestadels fick träna på var kontakt med hunden. Vi fick börja med att gå slalom mellan de andra hundarna, våran hund skulle då ha kontakt med oss istället för med de andra hundarna. Zelda skötte sig riktigt, riktigt bra här. Hon hade full kontakt med mig nästan hela tiden, hon gick på min vänstra sida och kollade upp mot mig hela tiden. Jag behövde inte ens ha kopplet spänt, utan kunde ha det lite slappt, hon drog sig ju inte mot de andra hundarna vi gick förbi. När vi däremot gick förbi Trixa, syrrans setter som oxå var med, blev Zelda jätteglad över att se henne och ville väldigt gärna busa. Men, det här var ju en arbetsplats och här busar man inte, hade vi fått veta från början. Hur som helst så fick vi väldigt mycket beröm över hur bra kontakt vi hade, och ledarna sa till och med åt de andra att kolla på oss för att se hur det "ska" se ut =)

Sen fick vi göra lite andra kontaktövningar oxå. Vi stod i en ring runt ledarna och alla skulle samtidigt gå in mot mitten så att hundarna kom väldigt nära varandra, medans de hade kontakt med oss. Sen fick vi stå mitt emot vanandra och gå förbi varandra med hundarna, hundmöten, medans hunden hade kontakt med oss. Det här fick vi göra med först en hund på ena sidan om oss, sen med en hund på varsin sida om oss. Alla de här övningarna skötte Zelda jättebra. Blev en riktigt stolt matte =)

I slutet fick vi testa på lite inkallning, det här var egentligen nått vi ska göra nästa gång men då vissa inte skulle kunna komma nästa gång fick vi testa på det nu så de som inte är med nästa gång kunde träna på det här hemma. Det gick till så att en av ledarna höll i hunden, jag tog kontakt med henne, sprang ut mot planen, vände mig och efter halva biten och ropade på hunden, sprang vidare och i slutet satt mig på huk och gömde huvudet och ropade på hunden. Jag kunde ju inte se hur Zelda betedde sig när jag sprang iväg, men min syster kunde ju då det. Hon sa att hon försökte dra sig loss och gjorde rivmärken i marken när jag sprang iväg, därefter hade hon satt sig när och kollat bak mot syrran och Trixa (typ för att se så dom iaf var kvar) och när ledaren släppte Zelda hade hon farit iväg i full fart, så fort att hon typ var platt mot marken. När hon kom fram till mig hade hon sådan fart att hon inte hann stanna vid mig, utan fick stopp typ 1 meter framför mig, höll på att falla när hon gjorde vändningen mot mig i farten och blev svinglad när hon "hittade" mig =)

Så, det blev helt klart en lyckad kväll med valpkursen, ser fram emot nästa gång.

1 kommentar:

  1. MIN KOMPIS ÄR MED I EN TÄVLING SKULLE VART UNDERBART GULLIGT OM DU KUNDE RÖSTA

    http://www.webresboras.se/veligast2010start/tb.php?id=137&v=1

    puss !

    SvaraRadera