fredag 17 september 2010

Senaste veckan...

Nu är det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen så jag tänkte att det kanske var dags. Vi börjar med förra helgen, då kom Lena från kennel Appelgrove och lämnade 2 jättehärliga settrar till min syster som bor granne med oss. Hundarna är jättemysiga, Zelda var lite rädd för dem i början, ja faktiskt ganska mycket. Dom var ju så stora, tyckte hon. Det har dock gått över nu. Ellie tog genast över flocken och tog titeln "flockledare" från den elaka lilla tibben direkt, så nu gör Roxy inte en fluga förnär när Ellie är i närheten, precis vad vi hade hoppats på. Trixa är däremot lite förvånad över att Roxy inte försöker flyga på henne direkt, men samtidigt vill hon "retas" lite med Roxy och går väldigt nära henne för att typ provocera lr nått, men Roxy bara tittar bort =)

Vi hann med att prata lite hund med Lena oxå, hon har tidigare inte tyckt om Tollare. Hon hade suttit som ringsekreterare för Tollare på en utställning nyss och hon där inte alls sett några fina hundar. Men, hon blev alldeles förtjust i Zelda. Hon tyckte hon var jättefin, härligt temperament och hade perfekta linjer, vad nu det betyder =) Det var nästan så att hon kidnappade Zelda med till Uppsala när hon åkte hem. Så, den dagen, om den nu någongång kommer, då jag tar valpar på Zelda, har jag redan min första valpköpare =) Det är så roligt att höra folk som verkligen tycker att ens hund är fin, och absolut när det kommer från en som kan hundar. Jag själv förstår ju mig inte riktigt på det där, jag menar, vilka linjer? =) Men, ska bli kul att höra om domarna på utställningarna har samma åsikt om Zelda.

I tisdags var vi på våran första träff vid valpkursen, då utan hund. Där berättade dom litegrann om hundens beteenden och liknande, typ de vi redan visste. Iaf vi som läst teoridelen i boken "Lydnadsträning i teori och praktik". Men det kommer nog bli mycket givande, till nästa tisdag ska vi, förutom godis, ha med en leksak som belöning. Den får inte vara för stor och inte en pipleksak, i så fall utan pipen. Jag vet inte riktigt vad vi ska ta till Zelda, då vi främst har pipleksaker. Om man räknar bort pipleksakerna så är det typ de trasiga pipleksakerna hon leker med, de utan pip, utan fyllning och ofta utan kropp eller huvud. Ja, vi får väl se.

Imorgon ska vi till Pajala och hälsa på uppfödaren, ska bli väldigt kul. Känner mig aningens nervös inför träningen med hundarna, då vi legat lite på latsidan på senaste tiden. Lr vi har mest bara tränat på utställningsstå och att springa fint, de andra har vi lagt åt sidan. Jaja, vi får se hur det går. Mer om det kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar