måndag 28 juni 2010

Veterinären och ett hundproblem

Idag har vi varit hos veterinären. Zelda har fått hennes 12-veckors vaccination, gick superbra, inga problem alls. Roxy har fått den årliga vaccinationen, men dessutom har hon blivit sövd för att ta bort tandsten. Det visade sig dessutom att hon hade en tand som var helt rutten, som de fick dra ut. Vilket betyder att jag måste ge Roxy mixad mat i 5 dagar iaf, maten ska först blötläggas tills den är helt mjuk, därefter mixas med mixerstav så maten blir som typ pure. Tur uaf att det bara är 5 dagar =)

Nu, till mitt hundproblem. Problemet gäller Roxy, tibetanska spanieln. När vi bestämmde oss för att skaffa Zelda var jag lite orolig eftersom Roxy tidigare visat sig vara lite besvärlig mot andra hundar. Hon skäller konstant och vissa hundar har hon försökt flyga på. När vi kom hem med Zelda skällde hon först jättemycket, sen gjorde vi som uppfödaren hade sagt att vi skulle göra. Vi höll i valpen och lät Roxy nosa igenom Zeldas päls. Allt har fungerat jättebra, hon har aldrig blivit arg åt Zelda, dem två kan till och med ligga och gnaga ben tillsammans i samma rum. Zelda är den enda hunden det här fungerat med, någonsin. Jag är jättenöjd. Men, Roxy vaktar valpen helt sjukt mycket och hon blir helt vansinnig när Zelda och någon annan hund busar. Inte mot Zelda, men mot den andra hunden. Det största problemet är mot syrrans 5-månaders settervalp. Roxy har träffat settern innan Zelda kom, utan några problem. När Zelda och settern däremot har busat har Roxy blivit alldeles rabiat, hade hon varit lös hade hon flygit på settern. Hennes agg mot settern har bara växt allteftersom hon sett valparna leka, och nu visar Roxy samma aggresivitet bara hon ser settern, utan Zelda. So tur är håller sig settern borta från Roxy, som självklart är kopplad, så hon har ju aldrig blivit biten av henne iaf. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort det här. Jag vill ju att Zelda ska kunna leka med andra hundar utan att Roxy ska flyga på dem, och jag vill ju inte att Roxy ska visa den här aggresiviteten mot andra hundar. Jag MÅSTE få bort det här och jag vet inte hur jag ska göra.

Är det någon som vet hur jag ska göra, lr vill ge mig några tips lr nått sätt som jag kan träna bort det här på hade jag blivit väldigt tacksam om ni hade kunnat lämna en kommentar. Jag behöver verkligen hjälp här.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Mitt tips är att träna detta med bara Roxy och settern, så fort roxy ser settern får hon godis som hon får äta på marken, så att hon förknippar settern med något possitivt. sedan är det jätte bra om ni kan träna dem med att gå promenader typ i skogen tillsammans med alla tre och ev ännu fler hundar, så att Roxy inte behöver vara "polis". lite svårt att förklara så är i text, men om du vill ha fler tips så är dte bara att ringa någon dag ;)!

    SvaraRadera
  2. Jo, det här har jag provat litegrann, att hon får godis bara hon tittar på settern...och det funkar en stund. Men då har iof Zelda varit ute och lekt med settern under tiden. Ska testa det där när Zelda inte är med. Vi promenerar mycket med dem tillsammans, och då går det bättre. Men jag tror att det har att göra med att settern springer fram och tillbaka, medans Zelda hela tiden bara går vid mina fötter, fast hon är lös. Roxy däremot är ju aldrig lös, hon är en smitare =)

    SvaraRadera