onsdag 16 mars 2011

Apportering med Zelda

Idag har vi tränat apportering och ja, nu har jag äntligen (som tidigare lovat) fixat en film där jag apporterar med Zelda. Filmen består av tre olika apporteringstillfällen och efter varje tillfälle har jag bakat in små kommentarer som jag själv ser och tänkter på.
Vid första tillfället var vi ensamma ute utan några störningar. Jag tyckte det gick relativt bra då, men hon är så fruktansvärt övertänd. Jag hade velat ha henne lite mer lugn vid apporteringen, så att hon hinner bromsa in innan dummyn och lyfta upp den lugnt och ordentligt istället för att flyga fram mot dummyn och vända i farten samtidigt som hon tar tag i dummyn i full fart. Förutom det tycker jag att hon sköter sig rätt bra, avlämningarna i handen funkar finfint.
Vid andra tillfället var min sambo där och filmade, samt hans arbetskompis och våran son så det blev väldigt mycket för Zelda här. Hon började göra mycket fel, bytte dummy, for och hälsade på folket och slarvade i avlämningarna mot slutet. Jag insåg nog inte att den extra störningen skulle försvåra träningen så mycket som den gjorde. Jag skulle även ha brutit lite tidigare här, redan efter att hon for och hälsade på människorna, men man vill ju alltid få ett lyckat slut.
Vid tredje tillfället var vi här hemma på gården. Här visste jag från början att det är extremt mycket störningar då vi bor just bredvid stans mest trafikerade gångstig =) Samt att några flattar skällde två hus bort. Jag väljer att gå tillbaka lite i träningen här och endast börja med en dummy då jag vet att det kommer bli svårt för henne och senare lägga till en till. Andra utskicket gör hon ett ärevarv med dummyn, jag får lust att slita av mig håret, men tänker sedan att det faktiskt var första gången någonsin hon gjorde sådär så det kan jag ju iaf vara glad över. Men trots den extrema störningen vi hade så är jag ändå rätt nöjd över träningstillfället, såhär i efterhand =)

Jag skulle blir glad om ni hade kunnat kommentera vad ni ser på filmen, vad som funkar bra/dåligt och vad vi måste träna mer på, samt hur vi ska göra det. Vet inte riktigt hur vi ska gå vidare här.

5 kommentarer:

  1. Jag såg inte hela filmen så det kan hända att jag missade det men mitt råd till dig är att träna STADGA!!! Hon kan apportera, hon har intresset osv. Nu måste hon kunna vänta annars kommer du dra upp hennes intensitet alldeles för mycket och du kommer antagligen att få knallningar och ljud senare. Kasta inte ut dummiesarna när du håller henne för det drar bara upp henne ännu mer utan låt henne sitta kvar och vänta när du lägger ut dummiesarna. Du kan lägga ner markeringsträningen ett tag, eller göra minnesmarkeringar åt olika håll istället för dubbelmarkeringar så tätt. Kör linjetag och sök mycket nu! Hoppas du fick nån hjälp annars får du säga till så kan jag kanske ta via mail.

    SvaraRadera
  2. herregud vilken fart hon har! och vad duktig hon är!:)
    snacka om skillnader mellan syskonen;)

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga ni är! :)
    Hur började du med er apporteringsträning? Jag är i behov av några tips, har inte tränat så mycket apportering med Nemo. Vad använder du för belöning till Zelda? Är det en "mjuk" dummy ni kör med? :)

    SvaraRadera
  4. Frida, tack för kritiken. Du har helt rätt, vi måste träna stadga och ska fortsätta med apporteringsträningen på så sätt som du säger. Jag hade inte en aning om hur jag skulle gå vidare här för att få till apporteringen ordentligt så jag är tacksam för kritiken, nu vet vi vad vi ska träna på =)

    Johanna, jo det är mycket fart i henne. Kanske lite för mycket =)

    Elin, steg ett var targeting. Att hon ska duttta nosen i min handflata, du kan se på apporteringsfilmen att det är det hon gör med dummyn i munnen också. Nästa steg var att hon skulle ta dummyn i munnen, jag använder klicker så då klickar jag och belönar när hon tar i dummyn, först bara för en sekund och sen lite längre. Sen ger jag henne dummyn och sätter fram handen som när jag tränar targeting och då tillslut duttar hon dummyn i min hand. Sen har vi fortsatt så till hon är tillräckligt säker och därefter börjar lägga dummyn längre ifrån mig eller kasta den en liten bit (inomhus). Först när jag vet att hon kan det där har jag börjat träna utomhus, och då använder jag kattmat dom belöning i en skål som jag sätter bredvid mig, det får henne att vilja komma tillbaka till mig efter att hon tagit dummyn istället för att dra iväg med den. Jag använder dummyn med granulatfyllning (tror jag), dom är lite hårdare och inte lika tuggvänliga. Jag har en väldigt mjuk dummy och den använder jag bara inomhus för annars hade den gått sönder väldigt fort =) Hör av dig om du inte förstod så kan jag förklara bättre =)

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket för tipsen! :) Nu blir jag mer taggad när jag vet hur jag ska fortsätta!! Det känns väldigt bra att få tips och råd!! Tack igen :)

    SvaraRadera