måndag 7 februari 2011

Träning i Pajala

Igår åkte jag och Zelda till Pajala, mötte upp Helena (Maalarigården's) vid deras hundlokal för att träna lite hund. Jag berättade att jag hade lite problem med apporteringen, Zelda har nämligen inte velat ta dummyn i munnen. Väldigt frustrerande. Men, som vanligt så visste Helena hur vi skulle lösa detta. Jag har provat med två olika större dummys, men testade nu en mindre valpdummy (som tidigare har varit alldeles för tuggvänlig för Zelda). Nu gick det mycket bättre och Zelda visade att hon var apportvillig. Vi har tidigare tränat med apportbocken och det har gått jättebra så jag är riktigt nöjd att vi nu även kan träna med dummys. Hade bara behövt köpa någon dummy i en mittenstorlek. Helena visade även hur vi skulle fortsätta träna de olika delmomenten för att sedan lägga ihop allt till en hel apportering. Nu vill vi bara att det ska bli lite varmare än -25 grader ute så vi kan börja träna apporteringen där också. Vi passade även på att träna lite utställningsstå, stadgeövningar och inkallning. Helena visade även lite olika saker med Puma och Puzzel. Som vanligt ger Helena oss massvis med träningstips och motivation, fantastiskt roligt att ha sin uppfödare så pass nära och att hon är intresserad av valparna och valpköparna även efter de lämnat "hemmet" =) Efter träningen åkte vi hem till Helena, där hon och Petra lagade supergod mat och vi pratade hund i flera timmar, väldigt roligt. Sen passade vi även på att mäta Zelda, hon är 48 cm i mankhöjd. Kollade på rasstandarden och en tollartik ska vara meddlan 45-48 cm, +/- 3 cm. Så hon ligger ju rätt till, hon kommer förmodligen inte att bli nå högre. Zelda passade även på att börja löpa när vi var där, lägligt nog har Helena en djuraffär så vi passade på att åka förbi där innan vi for hem så vi kunde köpa med oss ett tikskydd hem, vill inte ha fläckar i soffan. Hur som helst, efter en riktigt trevlig dag var både jag och Zelda helt slutkörda och somnade direkt vi kom hem. Skönt =)

1 kommentar:

  1. Vill du bli dagens blogg?
    Passa på att gå in och anmäl dig!

    De pågår även andra tävlingar så anmäl dig och ha chansen att vinna fina priser:)

    eller kanske Följa varann på bloglovin?
    Eller ställ en fråga i min "bloggsvarsruta" och bli länkad!
    (obs ställer ni en fråga som redan är ställd raderar jag dem och ni blir då inte länkade)

    SvaraRadera