söndag 3 oktober 2010

Zelda & Roxy spårar

I veckan var jag och la spår åt hundarna, jag ville börja med något lite lättare så jag valde att inte lägga spåren i skogen. Förra gången Zelda spårade gick det inte alls särskiljt bra, hon täckte med nosen över alla korvbitarna i början och slutet av spåret, har aldrig tidigare sett något liknande. Så nu var jag tvungen testa det här igen. Zelda fick ett spår på ca 20 meter och Roxy ett på ca 10 meter. Så, den här gången fick alltså även Roxy följa med, jag förväntade mig att det absolut inte skulle gå bra, hennes uppgift var främst att "pusha" Zelda och få henne mer motiverad. Men oj, så hon överaskade mig. Roxy fattade direkt vad hon skulle göra, hon nosade så hastigt att det till och med gick att höra. Hon hade bra fart i spåret och när vi kom till slutet hade hon gärna fortsatt. Till nästa gång kommer hon få ett längre spår. För Zelda fungerade de oxå jättebra, inget övertäckande, hon hade bra fart och höll sig i spåret. Jag var en riktigt, riktigt nöjd matte efter detta =)) Och att Roxy kunde spåra, en liten Tibetansk spaniel, helt ofattbart! Nästa gång blir det ut i skogen och lägga spår, samt svårare för de båda två.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar